26. päivä, vielä toinen Berliini

Yöllä muut dormin asukkaat kömpivät paikalle. Ei ne liiemmin melunneet, mutta sen verran että kävi hereillä. Aamulla sitten annettiin samalla hinnalla takaisin kun pakattiin tavarat ja lähdettiin. Ennen lopullista poistumista kuitenkin syötiin hienossa keittiössä melkoisen epäonnistunut puuro, taisivat itävaltalaiset hiutaleet ollakin mysliin eikä puuroon tarkoitettuja. Lisäksi pienen aamuvirkun ostosretken ansiosta jogurttia oli ihan liikaa. Tarkistettiin vielä netistä mahdollisia hostelleja ja löydettiin 3 Little Pigs Hostel jossa oli halpaa ja vapaata. Päätettiin seikkailla ja tuhlailla metrolla. Melko mutkattoman matkan jälkeen päästiin hostellille, oli vielä edellisten check-out kesken joten jätettiin vaan rinkat ja lähdettiin kaupungille.

Koska turisti-infosta oli jäänyt sellainen kuva että metrokortti toimisi 2.5h leimaamisesta eikä valvontaakaan näkynyt, päätettiin lähteä metrolla Europe Centerille ostoksille. Edellisenä päivänä netti oli kertonut siellä sijaitsevan keskiaikaistyylisiä tavaroita myyvän kaupan ja jongloorauskaupan, joten enimmäkseen ne olivat tähtäimessä. Lisäksi Tommi tiesi sielläpäin olevan ison tavaratalon.

Europe Center oli iso kauppakeskus. Alakerrasta löytyi Games Workshop, Warhammer 40000 peliin erikoistunut kauppa. Peli on vähän niinkuin tinasotilailla sotimista, mutta monimutkaisemmin, pahiten hurahtaneet rakentavat valtavia pienoismalleja joissa sitten taistelevat hienosti maalatuilla joukoillaan. Ja tämä kauppa oli nimenomaan näitä pahimpia tapauksia varten, oli ties millaisia rakennelmia ja rakennusaineita.

Vieressä oli sitten miekka, veitsi ja softisasekauppa. Oli Braveheart-miekkaa ja Lord of the Rings -miekkaa, siis ihan metallisia. Ja Victorinoxin linkkareita, bisnesmiesversio nitojalla ja seitsemän sentin paksuinen malli jossa oli kaikki mahdolliset terät. Kierreltiin vielä pari sekalaisia pikkutavaroita myyvää kauppaa tuliaisia etsien, ehkä jopa löydettiinkin jotain…

Jannen kakkupala

KaDeWe, seitsemän kerroksinen valtava tavaratalo. Ensimmäinen kerros oli tavalliseen tapaan hajuja ja meikkejä, ohi. Toinen, kolmas ja neljäs vaatteita, miesten kerros nopeasti selattuna ohi. Viidennessä kerroksessa sitten olikin elektroniikka ja tietokoneet peleineen, siellä kesti vähän pidempään. Mitään mullistavaa ei kuitenkaan löytynyt, jotain vanhoja hyviä pelejä löytyi vaan ei ollut tarvetta ostaa. Kuudes kerros oli kirjoja ja leluja, kauko-ohjattava, jonkinlaisesta kimmoisasta hajoamattomasta vaahdosta tehdyn lentokoneen esittelyvideo varasti huomion hetkeksi, mutta lopulta jatkettiin matkaa ylimmän kerroksen ruokaosastolle.

Oikeastaan kerros oli täynnä eri asioihin erikoistuneita tiskejä ja pieniä osastoja, joihin maksettiin ostokset suoraan. Oli lihaa ja kalaa ja juustoa myyviä tiskejä, sekä tietenkin leivonnaisia. Oli valtava suklaaosasto ja karkkipuoli, sekä kuivahedelmätiski. Lisäksi monet tiskit myivät paikalla syötävää ruokaa, melko kalliita gourmet pöperöitäkin oli tarjolla. Ja tietenkin viiniosastolla oli 4500e arvoinen pullo. Ostin vihdoin palasen kakkua, vadelma-rahka sellaista. Söin ulkona puistossa McDonaldsilta saadulla kertakäyttöpuulusikalla. Oli hyvää. Paluumatkalla käytiin kebabilla ja löydettiin goottikauppa jossa pääkallojen, niittivöiden ja lohikäärmefiguurien vastapainoksi myytiin keiju- ja yksisarvispatsaita.

Seuraava kohde oli French Connectionin liike, jonka löytyminen kuulosti olevan todella tärkeää. Eilen oltiin jo käyty toteamassa että netin mukaan sen pitäisi olla täällä, vaan on kauppakeskus kiinni. Tänään oli parempi tuuri, päästiin kauppaan sisälle jopa. Pitkän etsinnän jälkeen vihdoin löytyi ylimmästä kerroksesta, naisten muodin puolelta, pienen pieni naistenvaatteita myyvä osasto, jonka kohdalla luki se mitä etsittiin. Seuranneen tarkan miesten puolen läpikäymisen tuloksena olivat pojat hyvin hyvin pettyneitä Berliiniin. Ei fcuk-paitoja missään.

Checkpoint Charlie

Lähdettiin palaamaan hostellille, Checkpoint Charlien kautta. Seuraavaksi suunnattiin vielä pystyssä olevaa Berliininmuurinpätkää katsomaan, löydettiin sieltä ihan iso ulkoilmanäyttely asiaa koskien, oli tosin pääosin saksaksi joten katseltiin vaan kuvat.

Hostellilla valitsimme majoitukseksemme kahdeksan hengen dormin että tulee sellaistakin kokeiltua ja kun se oli halpa. Hostelli osoittautui valtavaksi, vanhassa kerrostalossa oli käytössä ainakin kolme kerrosta, vuodepaikkoja jotain sadan pintaan. Kerrokset olivat tosin viisikerroksisen talon ylimmäiset, mutta eipä siellä monesti ehtinyt käydä portaissa.

Berliinin muuria tutkimassa

Majoittumisen jälkeen alkoi paikkojen tutkiminen. Osoittautui että vessoille ja suihkuille oli pitkä matka ja että keittiö sijaitsi yhtä kerrosta ylempänä ja vielä kaukana siellä. Lisäksi löytyi joku kyltti joka vaikutti tarkoittavan ruokailutilaa, mutta jonka seuraaminen johti todella kauas ullakolle lukitulle ovelle. Paluumatka sieltä oli melko seikkailu, käytäviä meni vaikka miten ja lopulta tultiin ihan eri ovesta perille kuin luultiin. Koska netti oli ilmainen ja koneissa ohi mennen tutkittuina vaikutti olevan vähemmän rajoitettu linux, oli ihan pakko mennä testaamaan, ja tietenkin selvittämään samalla loppumatkan junavuorot. Knoppixhan niissä oli, eikä mitään käyttöä haittaavia rajoituksia, joten sai hoidettua pahiten päätä vaivanneet tietotekniset ongelmat helposti.

Junayhteydet selvisivät ja kävi ilmeiseksi että aamulla pitää herätä jo puoli kahdeksalta, niinpä yritimme mennä nukkumaan aikaisin että jaksaisimme suunnata huomiseen 10.21 lähtevään Hampurin junaan.

« 25. päivä, Berliini 27. päivä, Hampuriin »