19. päivä, matka Venetsiaan

Aamulla lähtö taas venyi, tällä kertaa märkien pyykkien takia. Check-out oli vasta yhdeltä, ja siihen astihan sitä sitten melkein odoteltiin. Respassa oli Venetsiassa sijaitsevan leirintäalueen mainoslehtisiä, vaikutti hyvältä, oli allas ja bussi kaupunkiin ja halpa, joten päätettiin sinne pyrkiä tänään.

Todella kuuman kävelymatkan jälkeen asemalla huomasimme että yksi lupaavimmista yhteyksistä oli juuri lähtenyt, mutta koska siihen kuului vaihto seuraavalla asemalla, saattaisi siihen ehtiä toisella junalla. Etsittiin toinen, Pisaan menevä, juostiin ja ehdittiin. Puolentunnin kuluttua alkoi olla varsin selvää ettei olisikaan tarvinnut juosta yhtään, juna ei liikkunut minnekään vaikka lähtöaika oli mennyt ajat sitten. Lopulta lähdimme junasta koska Venetsian junan lähtöaika oli tullut ja mennyt, eikä seuraavalla asemalla olisi ollut enää mitään meille tarjottavaa.

Sopivaa junaa ei meinannut löytyä millään, kaikki olivat joko kalliita Eurostareja tai lähtivät vasta myöhään illalla. Paras ja halvin vaihtoehto oli viideltä seuraavalta asemalta lähtevä juna, vain 5e paikkamaksut vähän aiemmin lähtevän Eurostarin 15e:n sijaan. Niinpä odottelimme ja kävimme ostamassa kebabia. Tällä kertaa seuraavalle asemalle lähtevä juna oli vain 10 minuuttia myöhässä, mutta koska vaihtoon oli aikaa 20 minuutia eikä juna taaskaan tuntunut lähtevän, oli viive ihan tarpeeksi.

Asemalla infotaulussa odotti yllätys, myöhässä 75 minuuttia. Ensin toivottiin että se on vain kirjoitusvirhe, mutta ajan kuluminen paljasti totuuden. Ehdittiin käydä rauhassa vessassa ja etsiä lisää halpaa juomista meille myyvä kauppa. Yllättävän vaikeaa löytää normaaleja ruokakauppoja kyllä, melkoisen lenkin sai kävellä ennenkuin tärppäsi.

Lopulta juna tuli ja päästiin helteestä ilmastoituun kuuden hengen koppiin ilmeisesti kohtalaisen tuoreen avioparin kanssa. Aika taas kului ja kului, maisemat vaihtuivat vuoristoisemmiksi ja taas alavammiksi, aurinko laski ja juna piti aina vain pitempiä pysähdyksiä. Alkuperäisen aikataulun mukaan perillä olisi oltu puoli yhdeksältä, joten tunnin ja vartin viiveellä se olisi varttia vaille kymmenen. Melko nopeasti kävi selväksi ettei perille tultaisi edes alkuperäisellä viiveellä.

Venetsia yöllä

Lopulta puoli kahdeltatoista, kaksi ja puoli tuntia myöhässä, saavuimme Venetsiaan. Näkymä heti asemalta oli hieno, mutta meillä oli vähän tärkeämpääkin tekemistä kuin katsella nähtävyyksiä, piti etsiä yöpaikka. Leirintäalueen mainoksessa ei lukenut että mihin asti bussi kulkisi, joten piti soittaa ja kysyä. Viimeinen oli lähtenyt melko vasta, kiva kiva. Onneksi esitteessä oli ohjeet miten päästä perille normaaleilla busseillakin tai autolla. Bussiasemalla selvisi että toinen vuoroista ei kulkenut enää tähän aikaan, mutta kävelyä olisi vain pari kilometriä. Niinpä hyppäsimme reittimme ensimmäiseen bussiin, lentokentälle menevään. Ei jaksettu alkaa selvittämään miten ja mistä lippuja saisi, kun seuraava vuorokin lähtisi vasta neljän tunnin kuluttua eikä aikaa ollut paljoa, joten mentiin pummilla.

Lentokentällä tuli mieleen ettei meillä ollut oikeastaan minkäänlaista karttaa, vain summittainen piirros siitä missä leirintäalue suunnilleen oli. Ensin vaikutti siltä että päästään etsimään autolla saapumisen ohjeissa mainittuja kylttejä ja liikennevaloja että löydetään edes oikea suunta. Onneksi eräs setä saapui paikalle kysellen “taxi? taxi?” auton avaimet käsissään. Näytettiin esitettä, tuntui tietävän paikan, kysyttiin hintaa ja sanoi että 15e yhteensä. Alkoi olla jo yli yhden joten otettiin tarjous vastaan. Pimeä taksihan se oli, mutta perille päästiin ja reitti olisi ollut melko vaikea itse selvittää hiostavan kuumassa yössä.

Leirintäalueella oli vielä juhlat käynnissä. Check-inin jälkeen sopivaa telttapaikkaa etsiessä vastaan tuli yksi jos toinenkin pari valkoisesta lakanasta tehdyssä toogassa. Teltta saatiin pystyyn ja toimiva suihkukin löytyi lopulta. Hetki nukkumaan menon jälkeen selvisi halvan hinnan syykin, olisihan-se-pitänyt-hoksata -tunteen kera, lentokenttä oli kohtalaisen vieressä ja koneet lensivät leirintäalueen yli.

« 18. päivä, Firenze 20. päivä, Venetsia »